Ett mer seriöst grepp om libertarianismen

Jag överväger ett mer seriöst grepp om libertarianismen (hos mig själv). Det är vanligt att politiska filosofer har en första och andra ordningens teori. Den första ordningens och den andra ordningens argument måste vara logiskt koherenta, men kan skilja sig i den mån den andra ordningen lägger till något specifikt utifrån andra premisser än dem som härleds ur den första ordningen. Som exempel laborerar Robert Nozick med detta i Anarchy’. 
Om jag exempelvis är konsekvent inom den hoppeanska-rothbardianska traditionen måste jag ta avstånd från allt initierat tvång och samtidigt utgå från en naturrättslig teori om äganderätt och själväganderätt. Den andra ordningen kan vara vilken ontologisk, moralisk eller politisk teori som helst om och endast om den respekterar dessa två premisser. 

Tills nu har jag nöjt mig med en kombination av epistemologisk skepticism och ontologisk monism/ helst icke-dualism i den andra ordningen. I mindre seriösa stunder har jag även lekt med tanken på monarki. Emellertid måste den andra ordningen tolkas lika seriöst som den första ordningen och jag håller därför på med att undersöka om man kan förena insikter från epistemologisk skepticism med filosofisk existentialism, philosophia perennis, negativ teologi och medvetandefilosofi med insikter inom psykoterapi. 

Detta har tills nu mynnat ut i en politisk öppning i den andra ordningen för en slags ny humanism som ser bortom dikotomin mellan materialism och sekularism å ena sidan och spiritualism och religion å den andra. Habermas var inne på något liknande när han påtalade behovet att transcendera den sekulära humanism vi fått i arv av upplysningserans tragiskt våldsamma och kulturellt förtärande uppbrott med den kristna eran. En integrerad åskådning/ (jag vill kalla den djuphumanism) bör istället integrera det bästa i traditionell vishet med det bästa inom den moderna och postmoderna eran.

Kommentera

